Miten laivayhtiöt huomioivat iäkkäämmät matkustajat?

Risteilyt ovat suosittua ajanvietettä, myös eläkeläisten keskuudessa. Tammikuussa Matkamessujen aikaan julkaistiin Viron matkailua käsittelevä tutkimus, jossa kyselyn vastaajien yläikärajaksi oli harmittavasti asetettu 79 vuotta. Yli 80-vuotiaatkin matkustavat.

Kysyimmekin kolmelta suurelta laivayhtiöltä (Eckerö Line, Tallink ja Viking Line), miten ne ovat Helsinki-Tallinna-risteilyjen osalta huomioineet iäkkäämmät matkustajat. Yli 65-vuotiaiden osuus matkustajista on kaikilla yhtiöillä 11-12 prosenttia. Iäkkäämmälle suunnattuja palveluja on jonkin verran tarjolla ja sähköisten palvelujen osalta iäkkäitä ei erityisesti ole huomioitu. 

Laivayhtiöt vastasivat seuraaviin kysymyksiimme:

  1. Mikä on yli 65-vuotiaiden osuus matkustajista Helsinki-Tallinna-Helsinki reitillä?
  2. Miten iäkkäät on huomioitu laivamatkan tarjonnassa ja palveluissa?
  3. Onko iäkkäille suunnattuja palvelupaketteja / matkapaketteja?
  4. Miten sähköisten palvelujen palvelupolussa on huomioitu iäkkäät?

Eckerö Line, Outi Nylund, markkinointi- ja viestintäjohtaja

  1. Eckerö Linellä oli yli 65-vuotiaita matkustajia n 12 prosenttia matkustajista v. 2023. Yli 80-vuotiaita matkustajia noin prosentti matkustajista. Lisäksi jos haluat katsoa tuota ikäjakaumaa reitillä yleisesti, niin Tallinnan sataman verkkosivuilta löytyy raportti, jossa on eritelty ikäluokat viiden vuoden välein, myös +85 -vuotiaat löytyvät täältä. Tutustu tilastoraporttiin.
  2. Mietimme viihdetarjontaamme laivalla eri ikäryhmille. Esimerkiksi ensi viikolla käynnistyvät tanssitiistait, joissa paljon toivotut tanssiorkesterit esiintyvät kevään aikana jokaisena tiistaina Finlandialla, tanssittaen innokkaita. Meidän Eckerö Buffet tarjoaa tuttuja klassikoita ja kiinnostavia uutuusmakuja kaiken ikäisille asiakkaille. Esteettömyysnäkökulmasta laivalla on 2 inva-hyttiä ja yleisistä wc-tiloista löytyy esteettömät eriöt.
  3. Eckerö Linen hotellikumppaneilla on erittäin hyvän hintaisia hotellitarjouksia asiakkaille, jotka voivat matkustaa lomasesonkien ulkopuolella. Hotellitarjontaa löytyy sekä keskustahotelleista että spa-hotelleista.
  4. Suunnittelemme ja kehitämme sähköisiä palveluitamme jatkuvasti ja mahdollisimman asiakaslähtöisiksi kaikille ikäryhmille ja digitaaliset taidot omaaville. Lisäksi meillä on puhelinpalvelu, joka auttaa kaikissa asioissa. Huomioimme asiakkaat ja asiakkaiden palautteet kaikessa kehitystyössämme ja viimeksi tänään teimme muutoksia sähköisiin palveluihimme asiakaspalautteen perusteella.

Tallink, Marika Nöjd, viestintäjohtaja

  1. Helsinki-Tallinna-reitin (MyStar, Megastar sekä Victoria) matkustajista oli vuonna 2023 yli 65-vuotiaita yhteensä noin 12 prosenttia ja reilu 3 prosenttia oli yli 79-vuotiaita. Risteilylaiva Victorialla osuus oli hieman korkeampi kuin pikalaiva MyStarilla ja Megastarilla.
  2. Meillä on suosittuja alkuviikon risteilytuotteita kuten 22 h risteilyt Helsingistä ja Turusta. Lisäksi moni iäkäs kokee Päivä Tukholmassa risteilyn helpoksi tavaksi matkustaa, koska hytti pysyy samana kahden yön ajan ja sinne pääsee helposti lepäämään. Myös kesän erikoisristeilyt Visbyhyn on suunniteltu niin, että matka olisi mahdollisimman sujuva myös iäkkäämmille matkustajille. Alkuviikolla laivoilla on aina rauhallisempaa ja myös hinnat ovat edullisemmat. Ohjelma on suunniteltu alkuviikolla ikäjakauman mukaan eli tarjolla on tanssimusiikkia, kotimaisia tähtiä, bingoa ja riemukasta yhdessäoloa.
  3. Meidän kauttamme on mahdollista myös räätälöidä matkapaketit ryhmille ja yhdistyksille. Lisäksi teemme yhteistuotantoja erilaisten matkanjärjestäjien kanssa, jotka pystyvät tarjoamaan bussikuljetuksia kotipaikkakunnalta satamiin ja sieltä eteenpäin erilaisiin kylpylä- tai kulttuurikohteisiin (kuten Pärnu, Rakvere tai Tartto). Meidän kauttamme saa myös räätälöidyt matkapaketit vähintään 10 hengen ryhmille. Meidän asiantuntijamme auttavat ja laativat tarjoukset. Teemme myös tiivistä yhteistyötä viiden eläkeläiskattojärjestön kanssa. Asiakas on aina oikeutettu saamaan avustamispalvelun hyttiin asti kaikissa terminaaleissamme. Avustamispalvelu on tilattava etukäteen. Mikäli tarvitsee matkan aikana apua, tulee olla oma avustaja mukana.
  4. Emme ota erityisesti huomioon juuri iäkkäitä, vaan pyrkimyksemme on, että mahdollisimman moni voi käyttää helposti ja sujuvasti meidän digipalveluitamme. Parempi saavutettavuus palvelee tietysti ihan kaikkia asiakkaita, ei pelkästään iäkkäitä tai muita erityisryhmiä. Yli 65-vuotiailla (tai tarpeen mukaan muilla erityisryhmillä) on mahdollisuus tilata fyysinen Club One kanta-asiakaskortti, jos he eivät pysty tai halua käyttää Tallink Silja Linen mobiilisovellusta.

Viking Line, Christina Rönnman, Sales Manager & Team Lead

  1. Noin 11 prosenttia matkustajista on yli 66-vuotiaita. Noin 4 prosenttia on yli 74-vuotiaita.
  2. Alkuviikon lähtöjen ohjelma on suunniteltu iäkkäämpää kuulijaa ajatellen. Se on iskelmäpainotteista ja erikoisohjelmana voi olla esim. Mummodisko. Bingo ja karaoke ovat meillä vakio ohjelmassa, ja erittäin suosittuja. Toki Bingosta on sanottava, että pelaaminen on nykyisin myös erittäin trendikästä nuorten keskuudessa. Erilaiset teemaristeilyt ovat myös suosittuja. Esimerkiksi Retki Türin kukkamarkkinoille, Käsityöristeily ja myös Samppanjaristeily keräävät seniorit yhteen. Matkatoimistojen kanssa tehtävä yhteistyö on myös suuressa roolissa, kun haluamme tarjota valmista ohjelmaa tälle kohderyhmälle. Heillä on valmiita paketteja teatteri/oopperamatkoihin sekä kylpylämatkoihin. Myös matkat vuoden kulttuurikaupunkiin Tarttoon, ovat nyt suosittuja. Usein näihin matkoihin kuuluu yhteinen kuljetus satamaan, mikä luo yhteenkuuluvuuden ja turvallisuuden tunteen.
  3. Yksi suosituimmista senioripaketeista on ryhmille tarkoitettu päiväristeily Tallinnaan. Siinä ryhmä saa rauhallisen kokoustilan omaan käyttöönsä menomatkalla, ja hintaan kuuluu aina kahvi/tee ja hedelmät. Näin voidaan käydä yhteisiä asioita läpi, häiriöttä. Tallinnassa sitten yhteistä tai omaa ohjelmaa ja paluumatkalla nautitaan sitten taas yhdessä Viking Buffet päivällinen. Meillä matkustaa paljon senioriyhdistyksiä juuri tällä konseptilla. Viking Linen myynnin kautta saa myös varata avustuksen terminaalista laivalle. Hytin ja auton saa varattua läheltä hissejä sekä ruokapaikan läheltä linjastoa. Näin voimme huomioida huonommin liikkuvat.
  4. Meillä on edelleen käytössä puhelinpalvelu heille, ketkä eivät halua/pysty käyttämään sähköistä varauspalvelua. Näin asiakas saa puhua ihan oikean ihmisen kanssa ja varsinkin iäkkäämmät arvostavat tätä palvelua.