Ikäihmiset ja kuluttajasuoja

Oletko sinä tai läheisesi joutunut vaikeuksiin yllättävissä myyntilanteissa? Esimerkiksi myyjän soittaessa, ilmestyessä ovellesi tai lähestyessä sähköpostilla? Tai oletko huolestunut läheisesi epäilyttävistä ja epämääräisistä tilauksista ja epäselvistä laskuista? Kilpailu- ja kuluttajavirasto on koonnut vinkkejä, kuinka näitä ikäviä tilanteita voi välttää ja kuinka niissä toimia.

Ennalta ehkäise tilanteet

Noudata seuraavaa ohjetta tai muistuta siitä läheistäsi: Älä suostu mihinkään tai allekirjoita mitään ennen kuin olet rauhassa harkinnut tarpeitasi ja vaihtoehtoja sekä keskustellut tilauksesta tuttujesi tai muun luotettavan henkilön kanssa. Esimerkiksi Vanhustyön keskusliiton korjausneuvojat Korjausneuvonta_VTKL auttavat todellisen remonttitarpeen arvioinnissa.

Suhtaudu epäilevästi myyjän tarjoukseen, mikäli se on ”liian hyvä ollakseen totta”. Kannattaa pysähtyä miettimään myyjän tarkoitusperiä myös, mikäli myyjä hoputtaa päätöksen tekoon, ei vastaa kunnolla kysymyksiisi tai ei kerro haluamiasi tietoja tai myyjä kyselee pankkitunnuksiasi, henkilötietojasi tai maksukorttisi tietoja. Poliisi tai muukaan viranomainen ei kysy niitä puhelimessa tai sähköpostissa eikä kotiovella.

Puhelin myyntiä voi rajoittaa. Rajoituspalvelut eivät takaa sitä, että kukaan myyjä ei enää soita, mutta ne pitävät loitolla suuren osa suomalaisista yrityksistä. Omaisen puolesta kiellon voi tehdä valtakirjalla.

Lue lisää: Suoramarkkinoinnin ja puhelinmyynnin kieltäminen_KKV

Opettele sanomaan EI! Osaatko sanoa ei

Mikäli olet kiinnostunut myyjän tarjouksesta, pyydä tarjous kirjallisena ja tutustu sopimukseen rauhassa, allekirjoita sopimus vasta harkittuasi sopimusta rauhassa. Tarkista sopimuksesta myös sopimuksen purkamisen ehdot. Vertaa tarjouksia muiden myyjien tarjouksiin ja keskustele läheistesi kanssa sopimuksesta.

Kiinnitä pihalle tai ulko-oveen ”Ei kotimyyntiä” / ”Ei kaupustelijoita”-ilmoitus

Verkkokaupassa kannattaa käyttää maksuvälineenä luottokorttia tai pyytää perinteistä laskua. Jos maksat luottokortilla, ongelmatilanteessa rahoja voi vaatia myös luotonantajalta.

Ratkaise ongelma

Mikäli kaupat on jo tehty, kannattaa aluksi selvittää mahdollisuus kaupan perumiseen. Tämä riippuu muun muassa siitä, mistä tuote tai palvelu on ostettu, ja onko myyjä antanut palautusoikeuden. Tavaroilla ja palveluilla ovat erilaiset kaupan perumisen periaatteet.

Lue lisää: Ikäihmiset ja kuluttajasuoja

Kaupan voi saada peruttua ilman peruuttamisoikeutta, mikäli sopimus on pätemätön. Pätemättömäksi sopimuksen tekee, jos se on tehty ikäihmistä painostamalla tai hän ei ole ollut kaupan tekohetkellä oikeustoimikelpoinen tai hänen tilannettaan on käytetty hyväksi (yksinäisyyttä, väsymystä, sairautta tai vanhuuden heikkoutta).

Sopimuksen kohtuuttomuus voi olla myös perumisen syy. Yksittäisen sopimusehdon kohtuuttomuus ei tarkoita yleensä sitä, että koko sopimus olisi pätemätön. Sopimuksen purkaminen voi kuitenkin olla mahdollista, jos ehdot ovat kokonaisuudessaan niin kohtuuttomat, että sopimuksessa pysymistä ei voida edellyttää.

Tilauksen voi myös perua ennen tavaran vastaanottamista. Tämä on kuitenkin sopimusrikko, josta myyjällä on oikeus saada kohtuulliseen vahingonkorvaukseen.

Apua kiistatilanteissa saa maksuttomasta Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvonnasta 029 505 3050


Artikkelissa on käytetty Kilpailu- ja kuluttajaviraston nettisivuja.